Mijn favorieten

De 6 voordelen van een elektrische auto

De elektrische auto is razend populair. In 2022 rijdt naar verwachting 1 op de 4 nieuwverkochte auto’s op stroom. Niet zo gek, want de keuze aan betaalbare modellen groeit, terwijl elektrisch rijden in de dagelijkse praktijk kostenvriendelijk is. En dan te bedenken dat de elektrische auto schoon en comfortabel is. De 6 voordelen van de elektrische auto op een rij.

1. Subsidie elektrische auto

De elektrische auto was altijd al aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. Een lage bijtelling trok veel leaserijders over de streep om elektrisch rijden toch echt eens te proberen. Inmiddels bestaat er voor de particuliere automobilist de SEPP. Dat is kort voor Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren . “Op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto (of private lease) geldt een subsidie van € 3.350”, aldus Henry Steenbergen, directeur Transport en Mobiliteit bij Rabobank. Een paar simpele spelregels zijn er wel: je auto mag niet duurder zijn dan € 45.000 en de subsidiepot per jaar moet nog toereikend zijn. Ook voor elektrische occasions geldt de SEPP (€ 2.000).

 

2. Fiscale voordelen elektrische auto

Naast de aanschafsubsidie stimuleert de overheid elektrisch rijden door middel van fiscale voordelen. Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm), geen motorrijtuigenbelasting (voorheen wegenbelasting genaamd) en als zakelijke rijder een lager bijtellingstarief. Volgens Steenbergen maken de stimulansen deel uit van een groter geheel: “Elektrisch rijden is geen doel, maar een middel om te verduurzamen”.

Elektrische auto en motorijtuigenbelasting (mrb)

De komende jaren ben je geen wegenbelasting verschuldigd voor je elektrische auto. Tot aan 2025 rijd je mrb-vrij en dat scheelt tientallen tot honderden euro’s per kwartaal. Vanaf 2025 betaal je wél wegenbelasting, maar dan nog altijd tegen een gereduceerd tarief.

Elektrische auto en aanschafbelasting (bpm)

Tot en met 2024 betaal je geen aanschafbelasting (bpm) op een volledig elektrische auto. De belastingdienst bepaalt de bpm immers op basis van de CO2-uitstoot en die is bij de elektrische auto nul.

Elektrische auto en bijtelling

Als je een elektrische auto privé least, is er geen sprake van bijtelling. Heb je een elektrische auto van de zaak en zet je die ook privé in, dan betaal je wél bijtelling . Die bedraagt in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van € 35.000. Boven die drempelwaarde geldt 22 procent bijtelling. Voor auto’s met brandstofmotor geldt een 22 procent bijtelling over de gehele cataloguswaarde.


3. Lagere kosten elektrisch rijden

De subsidie en lagere bpm maken het verschil in aanschafkosten tussen een elektrische auto en een auto met brandstofmotor al flink kleiner. Ook tijdens het rijden verdien je de hogere aanschafwaarde echter snel terug. De energiekosten per gereden kilometer van de elektrische auto liggen aanzienlijk lager, terwijl onderhoud stukken goedkoper is.

Energiekosten elektrische auto

De elektrische auto is goedkoper in het gebruik. Een elektrische auto kost je ongeveer € 0,04 aan energiekosten per kilometer, terwijl een model met benzinemotor je ongeveer € 0,12 per kilometer kost. Hoe meer kilometers je maakt, hoe sneller de elektrische auto de benzine-auto in kosten nadert. Een proces dat je als bedrijf of particulier zelfs nog wat kunt versnellen. Steenbergen: “Een elektrische auto laden met zelf opgewekte stroom zorgt voor aanmerkelijk lagere kosten.”

Lagere onderhoudskosten elektrische auto

Een elektrische auto zit nu eenmaal anders in elkaar dan een auto met brandstofmotor. “Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen”, weet Steenbergen. Al met al zijn er minder radertjes en assen die kunnen slijten. En veel vloeistoffen verbruikt de elektrische auto ook al niet. “Je onderhoud is dus goedkoper”, aldus de sectorspecialist van Rabobank. Je remmen slijten bovendien tot de helft minder. Ze zijn immer regeneratief. De energie die bij het remmen normaal verloren gaat, slaat de elektrische auto op voor later hergebruik.

Elektrische auto vs benzine-auto: het omslagpunt

Het aantal kilometers waarna de elektrische auto in kosten (aanschaf én gebruik) goedkoper wordt dan een auto met benzine- of dieselmotor, noemen we het omslagpunt. Dat verschilt per model en gebruiker, maar ligt verrassend laag. Op basis van de bovenstaande variabelen (aanschaf, subsidie, onderhoud, mrb, energiekosten en restwaarde) bereken je het omslagpunt van jouw model. De restwaarde van een elektrische auto is in verhouding ongeveer gelijk aan een auto met brandstofmotor.

 

4. Een steeds groter aanbod elektrische occasions

De nieuwe elektrische auto’s van nu, vloeien de komende jaren de occasionmarkt in. Dat zijn vaak high-tech modellen, met steeds meer actieradius. Steenbergen: “de elektrische auto is te vergelijken met de laptop, elk jaar komt er weer en betere uit.” Dat betekent dat je ook steeds beter slaagt voor een tweedehands elektrische auto. Dat zijn vaak verrassend betaalbare modellen. En dankzij de SEPP krijg je daar gewoon subsidie op (€ 2.000). Verkoop je jouw elektrische auto na verloop van tijd, weet dan dat het met de restwaarde gewoon goed zit.


5. De elektrische auto: beter voor het milieu

Met een elektrisch auto produceer je tijdens het rijden geen uitstoot. Dat maakt het een ideale auto als je het drukke centrum van een stad woont, waar de milieunormen extra streng zijn. Natuurlijk is een elektrische auto niet klimaatneutraal. Bij de productie van het accupakket komt er CO2 vrij en de productie van elektriciteit gebeurt nog lang niet altijd via hernieuwbare bronnen (wind- en zonne-energie). Volgens Milieu Centraal stoot de elektrische auto over zijn hele levenscyclus gemiddeld 40 procent minder CO2 uit dan een dan een auto met benzinemotor.


6. Het comfort van ‘one-pedal-driving’

Geen luid brommende benzine- of dieselkrachtbron, maar zacht spinnende elektromotor drijft je elektrische auto aan. Die stilte in het interieur is voor sommige automobilisten haast meditatief. De elektrische auto rijdt ook op andere vlakken rustiger. Zo heb je altijd een automaat tot je beschikking (heerlijk in de files), terwijl je de meeste ritten met één pedaal afkunt. Het stroompedaal in een elektrische auto kent vaak meerdere standen. Zet je het pedaal op zijn zwaarste stand, dan remt de auto zeer sterk af op de motor op het moment dat je het pedaal op laat komen. ‘One-pedal-driving’ heet dit. Je stuurt tijdens het remmen bovendien extra energie naar het accupakket, waarmee one-pedal-driving bijdraagt aan een lager energieverbruik.

 

Ook comfortabel: thuisladen. Je slaat de rij bij het tankstation over. ‘s Avonds de kabel koppelen en de volgende morgen is de batterij helemaal vol. Zonder omkijken.

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring